پدر ۵۹ ساله تولد چهل و دومین پسر خود را..

پدر ۵۹ ساله تولد چهل و دومین پسر خود را جشن گرفت
یک مرد ۵۲ ساله سوری، در روز تولد یک سالگی چهل و دومین پسر خود آرزو کرد تولد یکصدمین پسرش را جشن بگیرد.

به گزارش مهر، به نوشته پایگاه اینترنتی سانا، محمد صالح المولا که چند همسر دارد، از اهالی روستای ابیاض سوریه در گفتگو با خبرنگاران گفت : بسیار خوشحالم که پسرهای زیادی دارم و امیدوارم روزی برسد که صاحب صد پسر شوم.

این مرد سوری افزود : با وجود آنکه حقوق من تنها نه هزار لیره سوریه حدود یکصد و نود دلار امریکا است باز هم از داشتن فرزندان بسیار خوشحالم و امیدوارم تعداد آنها بیشتر شود.

تصویر کودکی ناشنوا پس از شنیدن اولین صدا

Persianv.com At site

نامهای سالهای مختلف

تست تمرکز

اینجا را کلیک کنید شکلی را که مشاهده می کنید با دقت بررسی کنید و ماوس را روي مربع قرمز نگه داشته و آن را حركت دهيد.سعي كنيد مربع قرمز رنگ با ديواره و مربع/مستطيل هاي آبي رنگ برخورد نكند.اگر بتوانيد بيشتر از 18 ثانيه از برخورد جلوگيري كنيد، شما يك نابغه هستيد!گفته شده خلبانان نيروي هوايي آمريكا تا 2 دقيقه مي توانند به بازي ادامه بدهند!

نوروز ایرانیان - پیدایش آن، فلسفه و تاریخچه اش

نوروز ایرانیان - پیدایش آن، فلسفه و تاریخچه اش
نوروز و آیین های باشکوه آن، مسیری سه هزار ساله و پرپیچ و خم را پیموده تا به ما رسیده است. «نوروز» کهنسال ترین آیین ملی در جهان است که جاودانه مانده و یکی از عوامل تداوم فرهنگ ایرانیان (آرین های جنوبی) است.
آیین های برگزاری این جشن بزرگ در عصر حاضر با سه هزار سال پیش تفاوت چشمگیر نکرده و به همین دلیل عامل وحدت فرهنگی ساکنان ایران زمین به شمار می رود که آن را در هر گوشه از جهان که باشند، یکسان برگزار می کنند و بزرگ می دارند و به همین جهت است که اندیشمندان، «نوروز» را مظهر پایدار هویت و ناسیونالیسم ایرانی خوانده اند که مورخان در قوه محرکه این ناسیونالیسم تردید ندارند زیرا در طول تاریخ نیروی عظیم و کارایی های فراوان آن را درک و مشاهده کرده اند. نوروز ایرانی بر حسب سال مصادف است با یکی از این سه روز در تقویم تازه میلادی (گریگوری)؛ ۲۰ ، ۲۱ یا ۲۲ مارس (مارچ). جهان غرب هم تا چند قرن پیش سال تازه خود را با بهار آغاز می کرد که بعداً به یکم ژانویه انتقال یافته است.
«نوروز» روز ملی و جشن همه کسانی است که در فلات ایران (ایران زمین) خود یا نیاکان شان به دنیا آمده اند و تاریخ و فرهنگ مشترک دارند، از جمله تاجیکیان، افغان ها، کردها و... و ساکنان سرزمین هایی که در طول قرون و اعصار، امپراتوری ایران را تشکیل داده بودند غکه بیشترشان اینک در یک سازمان اقتصادی منطقه یی به نام اختصاری «اکو» گرد آمده اندف.در قرن نوزدهم امپراتوری ایران بر اثر توطئه های استعمارگران اروپایی تجزیه شده، اما فرهنگ مشترک و مدنیت غنی قوم ایرانی باقی مانده و نوروز همچنان روز ملی همه مردمی است که از کوه های پامیر و بدخشان تا انتهای کوه های کردستان سوریه و از شمال قفقاز تا دره سند و منطقه خلیج فارس سکونت دارند.
از آغاز سده ۲۱ تلاش های چشمگیر و تازه یی به منظور تحکیم ریشه های فرهنگی و خویشاوندی (مهر، همدلی، انس و الفت) ساکنان ایران زمین و به ویژه میان کشور ایران و کشورهای منطقه فرارود و آسیای جنوبی صورت می گیرد که اصحاب نظر آن را یک پدیده تازه جهانی دانسته اند زیرا مناسبات کشورها تاکنون در زمینه های اقتصادی، سیاسی و نظامی (مادی) بوده که باعث برانگیخته شدن رقابت دیگران، یارگیری سیاسی- نظامی و مسابقه های نامطلوب شده است.نوروز هدف از گرامیداشت آن و وقایعی که در طول قرون و اعصار در این روز روی داده است، درخور توجه فراوان است.
در بسیاری از آثار گذشته نگاران از جمله در تاریخ طبری، شاهنامه فردوسی و آثار بیرونی، نوروز به جمشید، شاه افسانه یی و در پاره یی دیگر به کیومرث نسبت داده شده و آن را به دلیل آغاز بهار، برابر شدن روز و شب و از سر گرفته شدن درخشش خورشید و اعتدال طبیعت، بهترین روز در سال دانسته اند.کوروش بزرگ موسس امپراتوری ایران که از مادر، «ماد» و از پدر، «پارس» بود، نخستین حکمران ایرانی بود که نوروز را عید رسمی اعلام داشت و در سال ۵۳۴ پیش از میلاد دستورالعملی برای اجرای مراسم دولتی آن تدوین کرد که شامل ترفیع نظامیان، ابلاغ انتصابات تازه، سان دیدن از سربازان، عفو مجرمان پشیمان، ایجاد فضای سبز و پاکسازی محیط زیست- از منازل شخصی گرفته تا اماکن عمومی- بود. چهار سال پیش از آن، کوروش پس از تصرف بابل، نوروز را در آنجا جشن گرفته بود و به این سبب برخی از مورخان، زمان اعلام رسمی و عمومی شدن نوروز به عنوان عید ملی را سال ۵۳۸ قبل از میلاد نوشته اند.
بابل در ۲۹ اکتبر سال ۵۳۹ پیش از میلاد به تصرف ایران درآمده بود.در دوران هخامنشیان، ۱۱ روز اول فروردین (فرورتیشن) ویژه انجام مراسم نوروز بود. شاه در نخستین روز سال نو روحانیون، بزرگان، مقامات دولتی و فرماندهان ارشد نظامی، دانشمندان و نمایندگان سرزمین های دیگر را می پذیرفت و ضمن سپاسگزاری از عنایات خداوند، گزارش کارهای سال کهنه و برنامه های دولت برای سال نو و نظر خویش را بیان می کرد که نصب العین قرار گیرد. این آیین تا همین اواخر با جزیی تفاوت رعایت می شد که دوباره دارد به تدریج ازسرگرفته می شود. شاه سپس پیشکش ها را دریافت می کرد که نمونه آن در کنده کاری های تخت جمشید دیده می شود.
آنگاه مراسم سان و رژه برگزار می شد و افسرانی که قهرمان دفاع از وطن شده بودند، ترفیع و پاداش می گرفتند و مقامات تازه و قضات نو معرفی می شدند. در نوروز مردم نخست به دیدن سالخوردگان خانواده، بیماران و ازکارافتادگان می رفتند و ادای احترام می کردند (احترام و رعایت احوال سالخوردگان و نسل بازنشسته، در میان ایرانیان همواره نهایت اهمیت را داشته است). سپس عیددیدنی آغاز می شد. پیش از دید و بازدیدها، در لحظه تحویل سال هر فرد از خدا می خواست در سال نو روان او را پاک و آرام نگه دارد. این مراسم پس از ۲۵ قرن به همین صورت ادامه دارد و باعث اعجاب ملل دیگر شده است. پس از تکمیل ساختمان عظیم و زیبای تخت جمشید در پارس و گشایش آن، آیین های رسمی نوروز، باشکوه بی مانندی در آنجا برگزار می شد. مراسم نخستین نوروز در تخت جمشید دو هفته طول کشید. مردم عادی در تالار صدستون و سران ایالات و مقامات طراز اول در تالارهای دیگر این کاخ حضور می یافتند...

نوشیروان کیهانی زاده

از چه زمانی تقویم ایران هجری شمسی شد؟

با آغاز سال 1388 هجری شمسی، استفاده از تاریخ شمسی در ایران وارد هشتاد و سومین سال خود شد.

 

بررسی اسناد تاریخی نشان می‌دهد از سال 1304 هجری شمسی براساس پیشنهاد نماینده تهران در دومین دوره مجلس شورای ملی، تقویم ایران از هجری قمری به هجری شمسی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار «آینده»، طبق اسناد موجود در مجلس شورای اسلامی در آن سال، وحیدالملک نماینده تهران، طرحی را با همراهی شماری دیگر از نمایندگان در خصوص تغییر تقویم از قمری به شمسی ارائه می‌کند، اما مجلس صرفاً اجرای آن در ادارات دولتی را به تصویب می‌رساند و اجرای آن به طور عمومی را به وقت دیگری موکول می‌کند.

به نوشته فصل‌نامه پیام بهارستان، تقویم رایج در ایران،‌ تقویم هجری قمری بود که از قرن هفتم هجری با نوعی تقویم دوره‌ای دوازده حیوانی درآمیخت و تا سال 1304 شمسی که قانون اصلاح تقویم از تصویب مجلس شورای ملی گذشت،‌ مبنای زندگی روزانه مردم ایران و نظام اداری حاکم بود. به موجب این قانون مصوب سال 1304 ادارات دولتی،‌ بنگاه‌ها،‌ مؤسسات اداری و اقتصادی و تجار و کسبه موظف شدند به جای ماه‌های حمل،‌ ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، جدی، از ماه‌های فارسی فروردین، اردیبهشت، خرداد،‌ تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان،‌ آذر، دی، بهمن، اسفند استفاده نمایند، که شش ماه اول را سی و یک روز، پنج ماه دوم را سی روز و ماه آخر را 29 روز و همچنین سال‌های کبیسه را 30 روز انتخاب نمودند و این تقویم به عنوان تقویم رسمی ایران پذیرفته شد.

سندی که در این جا ارائه می‌شود مربوط به سال 1328ق/ 1287 ش است و در واقع طرحی است قانونی که توسط میرزا عبدالحسین خان وحیدالملک، وکیل طهران در سال 1328ق مبنی بر تغییر قید تاریخ کلیه معادلات و مبادلات مشترکه عمومی از تاریخ قمری به تاریخ شمسی به مجلس شورای ملی پیشنهاد شده است. آن زمان هنوز فضای تغییر تقویم نبود، اما به هر روی این سند نشانگر آن است که این امر از سال‌ها پیش از سال 1304 مورد توجه شماری از نمایندگان که ذیل این طرح نامشان آمده،‌ بوده است. این سند مربوط به دوره دوم مجلس شورای اسلامی است.

 

 

 

در نامه وحیدالملک آمده است: «چون کلیه ادارات دولتی محاسبات خودشان را از روی تاریخ برجی معین کرده‌اند و تمام مستخدمین ادارات رسمی دولتی حقوق و معاملاتشان به همان نسق تأدیه و جاری می‌شود و برخلاف ادارات غیررسمی و معاملات عمومی از روی شهور قمری است، لهذا اختلاف کلی از این رو حاصل و موجب ضرر عموم مستخدمین دولتی در معاملات می‌شود. محض رفع این اختلاف طرح ذیل را به طریق طرح قانونی پیشنهاد مجلس مقدس می‌نمایم.

1- ابتدای هر سال در معاملات سالیانه اول برج حمل خواهد بود.
2- عموم معاملات ماهیانه از روی بروج محسوب خواهد بود.
توضیح: مقصود از معاملات قراردادهایی است که در آن قید مبلغ شده باشد، از قبیل اجاره و استجاره اجرت و حقوق کارگران و مستخدمین و منافع تجارتی و صرافی و غیره.
3- مواد اول و دوم از اول حمل 1328 در تمام ممالک محروسه ایران مجری خواهد شد.»

حاجی محمد هاشم‌زاده متین السلطنه حاجی محمد اسمعیل کاشف
مرتضی جلالی اسمعیلی عزالملک
محمد خراسانی اسمعیل الهشترودی دکتر علی خان
سلیمان وثوق کیخسرو

اما نتیجه بررسی طرح در زیر آمده است:

 


«مجلس شورای ملی، تاریخ 12/ شهر صفر/ 1328، از کمیسیون مبتکرات به اداره ریاست مجلس، نمره 08 راپورت کمیسیون مبتکرات راجع به طرح آقای وحیدالملک موافق صورت جلسه کمیته مبتکرات در تاریخ پنجم 1328

طرح آقای وحیدالملک راجع به تغییر و قید تاریخ کلیه معاملات و مبادلات مشترکه عمومی از تاریخ قمری به تاریخ برجی و شمسی در کمیسیون مبتکرات مطرح مذاکره گردید آن طرح اگرچه اساساً قابل توجه است ولی برای جریان آن فیمابین عموم، عجالتاً به اشکالاتی تصادف خواهد شد. لهذا نظر به ملاحظات عمیقه کمیسیون بالفعل اظهار عقیده خود را در اجرای این طرح ساکت گذاشته اجرای آن را به طور عمومی به وقت دیگر می‌گذارد ولی لازم می‌داند که در تمام دوایر دولتی به موقع اجرا گذاشته شود. – لسان الحکما.»

پيش‌بينی درباره سال گاو (سال2009)

پيش‌بينی چينی درباره سال گاو (سال2009)

سال 2009 که بر اساس تقویم چینی سال گاو نامیده شده برای کسانی‌که دید وسیعی به جهان دارند سال خوبی خواهد بود.
بر اساس پیش بینی کارشناسان چینی کسانی که کارهای گروهی را به فعالیت انفرادی ترجیح می‌دهند در این سال موفق‌تر از بقیه خواهند بود و به طور کلی این سال برای انسان‌های سخت کوش، موشکاف و کسانی که در برابر دیگران احساس مسئولیت می‌کنند سال خوبی خواهد بود.

به گفته کارشناسان نیمه سوم ماه‌های ژانویه و نیمه دوم ماه فوریه سرشار از موفقیت خواهند بود، اوایل ماه‌های فوریه، مارس و اوریل با فشارهای اجتماعی همراه است، اواسط ماه‌های مه و سپتامبر پیش امدهای ناگهانی و تغییرات عمده ای رخ می‌دهد، دهه دوم ماه ژوئن لبریز از موفقیت و اواسط ماه‌های ژوییه، اوت و نوامبر نامشخص است، اواخر ماه اکتبر مجددا اوضاع متشنج می‌شود و اواسط ماه دسامبر سال دو هزارو نه تغییرات پیش بینی نشده‌ای در جهان رخ خواهد داد.

بر اساس این گزارش در سال گاو موفقیت‌های حاصل از روابط دوستانه و فعالیت جمعی بیشتر خواهد بود و تمایل مردم به همکاری با سازمان‌های اجتماعی افزایش می‌یابد و فعالیت‌هایی که مستلزم ترجیح دادن صلاح عمومی به نفع فردی و به خرج دادن جدیت و تدبیر بیشتر هستند راحت تر به نتیجه خواهند رسید.

در این سال احتمال تغییر شغل و بروز مناقشه با روسای کاری و مقامات کشوری، انتصاب‌ها و تغییر کادرهای غیر منتظره، پیشرفت‌های شغلی و کسب وجهه خوب، تحکیم موقعیت مالی و سر سامان دادن هوشمندانه به وضعیت مالی وجود دارد اما در عین حال نباید خطر خسارت مالی و رکود را هم از نظر دور داشت.

علاوه بر این در سال گاو مردم باید بیشتر به فکر سلامتی خود باشند و به کودکان و بستگان خود نیز توجه بیشتری نشان دهند.

نقش روابط دوستانه در زندگی در سال جاری بیشتر می‌شود و خیلی از افراد در این سال به فکر سفر به مکان‌های جدید و آغاز یک زندگی جدید می‌افتند. نکته مهم توجه به اولویت‌ها و درجه بندی آن‌هاست.

همشهری آنلاین

ويژگيهاي دنيا در سال 2050

جام جم آنلاين: گروهي از بزرگترين کارشناسان شرکتها و دانشگاهها در حوزه هاي فناوري ، نوآوري و استراتژيهاي تجارت به بررسي ويژگيهاي دنيا در سال 2050 پرداخته اند که مي توان به تغييرات دنياي پزشکي، منابع انرژي و فناوريها اشاره کرد.
“انجمن فناوريها” که يک مرکز مشاهده مفاهيم آينده است در برنامه اي با عنوان “پيش بيني فناوريها” (Foresight Technologies) که با مشارکت بزرگترين کارشناسان شرکتها و دانشگاهها در حوزه هاي فناوري، نوآوري و استراتژيهاي تجاري برگزار کرده، ليستي را منتشر کرده است که به معرفي

پزشکي
تا سال 2050 پزشکي به خاطر نقشه برداري از ژنوم انسان، شخصي خواهد شد. به طوري که اين علم به سمت درمانهايي پيش مي رود که براي هر شخص به طور مجزا و براساس ژنومي که دارد، ارائه مي شود.
در حقيقت علم پزشکي روي ژنهاي خاص و بيماريهاي آينده متمرکز مي شود. پيش بيني مي شود که تهيه يک نقشه ژنتيکي در حدود هزار دلار هزينه داشته باشد.
همچنين پزشکي خانگي به خاطر عرضه کيتهايي که پارامترهاي بيولوژيکي انسان (براي مثال کلسترول و گليسيمي) را تجزيه مي کنند، رواج خواهد يافت. به علاوه هريک از انسانها داراي يک “من برتر مجازي” مي شوند که وزن، رژيم غذايي و پارامترهاي سلامتي ديگر آنها را کنترل مي کند.
منابع انرژي
گسترش انرژي الکتريکي به خاطر عرضه ژنراتورهايي که با افزايش تقاضاي انرژي فعال مي شوند، از مدلهاي فعلي که تنها روي يک منطقه متمرکز شده اند، فراتر خواهد رفت.
سوختهاي زيستي مي توانند از طريق ايجاد گياهان اصلاح ژنتيکي شده اي که مي توانند انرژي زيادي توليد کنند، بدست بيايند.
اين در حالي است که آب همچنان به عنوان يک مشکل براي انسان باقي مي ماند. به طوري که کمتر از دو درصد از منايع هيدريتي سياره زمين مي توانند از آب کاملا تميز ساخته شوند و بيشتر آنها از ذوب يخ قطبها بدست مي آيند.
آينده بسيار ساده است. در حقيقت آينده تنها نياز به يادگيري صرفه جويي، حفظ تميزي و افزايش نمک زدايي آب درياها دارد.
گازهاي اصلي براي مصارف خانگي يعني متان و دي اکسيد کربن به سختي کنترل مي شوند و ميزان آنها به شدت منجر به ايجاد آلودگي خواهد شد. کارشناسان پيش بيني مي کنند که تا سال 2050 کار کنترل اين گازها به اندازه کافي قابل قبول و موثر خواهد بود. کشاورزي برپايه مطالعات ژنتيکي توسعه خواهد يافت و بنابراين مي توان ژنومهاي خاصي را براي تاثيرگذاري بيشتر رشد سبزيجات شناسايي کرد و با استفاده از اين ژنومها، سبزيجات مختلف را براساس نوع مصارف خوراکي و يا توليد سوخت زيستي پيش از کشت دسته بندي کرد.
فناوريها
به گزارش خبرگزاري مهر ، رايانه ها نقش مرکزي در زندگي تمام انسانها ايفا مي کنند و تمام دستگاهها از ماشينهاي لباسشويي تا زنگ در خانه ها با رايانه هاي شخصي، تلفنهاي همراه و تلويزيون کنترل مي شوند. در اين مورد پيش بيني مي شود که تنها با 100 دلار بتوان براي خانه يک رايانه شخصي با تلفن همراه و اتصالات بي سيم به اينترنت را خريداري کرد.
نانو مواد که بر پايه فناوريهاي نانو شکل گرفته اند، عملکرد خود را تغيير مي دهند و از غيرفعالي به فعال بودن تبديل مي شوند و در بسياري از دستگاه ها مثل پمپها، موتورها و بخشهاي ديگر بکار مي روند.
امنيت گامهاي مهمي به جلو برخواهد داشت و براي مثال استفاده از دوربينهاي تصويري خودمختار و مجهز به آلگوريتمهاي شناسايي رفنار انسان براي ارتقاي سطح امنيت زندگي رواج مي يابد
12 فضايي مي پردازد که تا سال 2050 از بيشترين پتانيسل در تکامل فناوري برخوردارند و اينکه اين فناوريها چه چيزي را و چگونه تغيير خواهند داد.

عجایبی از عدد 13 که تا حالا نشنیدید

بنیی امیه در جهت تخریب شخصیت شیعه و به خصوص حضرت علی (ع) اقدامات گسترده ای رو انجام داده بود

که خیلی از اونها هنوزهم تو فرهنگ محاوره ای و ضرب المثلهای ما باقی مونده .....مثلا همین واژه کوچه علی چپ ...چرا نگفتند علی راست ؟

و خیلی از موارد دیگه که اینجا فرصتی برای بیانش نیست

یک نمونه بارز دیگه عدد 13 بود که 13 رجب روز میلاد حضرت علی (ع) رو عدد نحس و بدی بین مردم رواج دادند در حالیکه  برای شیعه مبارکترین عدده

جالبه بدونین در گذشته حتی تو یه برهه زمانی در زمان امام باقر (ع) عدد 5 رو که شماره پنجمین امام بود رو بنی امیه نحس اعلام کرده بودن که البته به مرور زمان این قضیه کم رنگ شد و امروزه زیاد معروف نیست

البته در مورد نحس بودن عدد 13 از دید غربیها به رغم اینکه میگند این خرافه از اینکه سیزدهمین نفر از حواریون به حضرت عیسی (ع) خیانت کرد به وجود اومده اما به نظر میاد این خرافه در جنگهایی که بین مسلمانان اون زمان و اروپاییها در قرنها پیش صورت گرفته همراه با خیلی از علوم و فناوریهایی که به غرب منتقل شد و اونها الان دارن ازش استفاده میکنند منتقل شده باشه

در این وبلاگ به نمونه ای از اعجازهای عددی و ریاضی قرآن اشاره شده که در آرشیو موضوعی قابل دسترسیه ...در مورد عدد 13 هم نمونه های شگفت انگیزی برگرفته از تحقیقات عبدالدائم الکهیل رو اینجا قرار دادم:

سیزده عددی مبارک است

 

 دراولین و آخرین سوره قرآن:

تعداد آیات اولین سوره (فاتحه ) 7 و تعداد آیات آخرین سوره (ناس)

6 می باشد که مجموع این 2 عدد 13 می شود

 7 + 6 = 13

 تعداد کلمات اولین سوره (فاتحه) 31 و تعداد آیات آخرین سوره (ناس)

21 کلمه است ، که مجموع این 2 عدد  نیزمضربی از 13 است

 31+ 21 = 52 = 13 × 4


آخرین آیه قرآن (مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ) 13 حرف دارد


 با حروف مقطعه :

اولین سوره ای که با حروف مقطعه آغاز شده است سوره بقره

( الم ) و آخرین آن سوره قلم که با (ن) آغاز شده است.

عجیب اینکه تعداد آیات سوره بقره 286 است که مضربی از 13

می باشد

286 = 13 × 22

و تعداد آیات سوره قلم 52 است که باز هم مضربی از 13 است

52 = 13 × 4

جالبتر آنکه مجموع آیات این 2 سوره نیز مضربی از 13 است


286 + 52 = 338 = 13 × 13 × 2

29 سوره با حروف مقطعه آغاز شده اند که اگر تعداد آیات این سوره

ها را با هم جمع کنیم عدد 2743 بدست می آید که این عدد نیز بر

13 بخشپذیر است (مضربی از 13 است )

2743 = 13 × 211

تعداد حروف پس از حروف مقطعه در آیات دارای حروف مقطعه

78 است که 78 نیز مضربی از 13 می باشد

 

اگرتاریخ سه واقعه اصلی زندگی پیامبررا محاسبه کنیم:

بعثت : 40 سالگی

هجرت : 53 سالگی

وفات : 63 سالگی

و این اعداد را با هم جمع کنیم عدد حاصل مضربی از 13 خواهد بود

40 + 53 + 63 = 156 = 13 × 12

حضرت محمد 13 سال بعد از بعثت از مکه به مدینه مهاجرت کردند

 حضرت علی (ع) در 13 رجب متولد شدند و.........


باز هم می توان گفت 13 یک عدد نحس است ؟

 

هیچ عددی نحس نیست ... خداوند هیچ عددی را نحس قرار نداده است...

 نحسی و نامبارکی از ما و اعمال ماست ..... خطاهای خودمون رو به گردن روز و عدد و .... نگذاریم

واقع بین باشیم

يك خبر جالب از چين (سگ خرید میکند)!

چين كشور عجايب است و يكي از اين عجايب ، سگي است كه براي خريد به بازار مي رود.





به گزارش پايگاه اينترنتي الرايه ، صاحب اين سگ ، او را براي خريد به سوپرماركت مي فرستد و سگ باهوش ، به خوبي ماموريتش را انجام مي دهد.
صحنه اي كه در عكس مي بينيد خيابان اكسيانگ وان است و اين سگ هم 15 ماه بيشتر ندارد.

تفاوت هاي بين گيتار كلاسيك و فلامنكو

اين كه نميتوان موسيقي فلامنكو را با يك گيتار كلاسيك و يا موسيقي كلاسيك را با گيتار فلامنكو نواخت ، تصوري متداول ولي نادرست است . چرا كه هر دو مئل گيتار داراي سيمهاي برابر و جنس يكسان (نايلوني و فلزي) بوده و هر دو به شيوه كاملا مشابه كوك(Tuning) مي شوند

 

بنابراين ، مسئله عدم امكان نواختن يك سبك موسيقي با گيتار سبك ديگري نيست . بلكه بهتراست هر موسيقي را با ساز مناسب و مانوس با خودش نواخته شود ( مخصوصا موسيقي فلامنكو كه با آن همه تكنيك ها و احساسات زيبا و خاص خودش ، فقط با اجرا شدن بر روي گيتار فلامنكو آن  صدا ، طنين و  لحن مخصوص  و اندوهگين خود را ايجاد مي كند )

به بيان ديگر بايد به دنبال سازي باشيد كه مناسب با سبك موسيقي مورد نظر بوده و مخصوص به آن كار ساخته شده باشد

آشكارترين تفاوت مابين اين دو گيتار در رنگ پشت (Back) و پهلوهاي (sides) آنها است

يك گيتار كلاسيك به دليل جنس چوبش كه معمولا زروود (Rosewood) و يا ماهوگاني ( چوب درخت ماهون آمريكائي-mahogany) است ، داراي رنگ قهوه اي تيره اي در پشت و كناره ها مي باشد و نوع مرغوب اين گيتار ، از چوب رزوود برزيلي (Brazilian rosewood) ساخته مي شود

 

                                                                                                                                                                                                                                  گيتار كلاسيك

اما در گيتار فلامنكو اين قسمتها كم رنگ تر بوده و رنگ آنها در محدوده زرد كم رنگ ( زرد كهربائي) تا نارنجي متمايل به قهوه اي ( كه اخيرا مورد استفاده واقع مي شود ) قرار مي گيرد . نوع چوبي كه در ساخت گيتار فلامنكو به كار مي رود، چوب درخت سرو اسپانيائي (Spanish cyprees) است كه داراي كيفيت و دوام فوق العاده بالا و ثابت بوده و رنگ آن به سفيدي مي گرايد

جنس چوب صفحه روئين (قسمتي كه دهانه صدا بر روي آن قرار دارد) معمولا در هر دو نوع گيتار ،‌ يكسان و از جنس صنوبر (كه سالها خوابيده و كاملا خشك شده) از كشور آلمان يا كانادا است

اما معيار اصلي كه باعث تمايز اين دو نوع گيتار مي شود ، خصوصيت طنين يا رنگ صدا آنها است . يك گيتار فلامنكو داراي صداي زير و در عين حال زبر ، خشن ، فلزي (metallic) و رخنه كننده است .

از طرف ديگر گيتار كلاسيك داراي صداي نرم ، لطيف ، دلپذير و نسبتا بم مي باشد

اين تفاوتها ناشي از آن است كه گيتار كلاسيك از جنس چوب متراكم تر و چگال تري ساخته مي شود و همچنين ساختار داخلي (bracing) آن تفاوتهاي با ساختار داخلي فلامنكو داشته و جعبه صداي آن نيز داراي ارتفاع بيشتري نسبت به گيتار فلامنكو مي باشد

            گيتار فلامنكو

با توجه به همين دلايل و خصوصيات ، گيتار كلاسيك سنگين تر از گيتار فلامنكو مي باشد نكته قابل توجه ديگر اين كه اكشن (action: فاصله بين سيم ها و صفحه انگشت گذاري) يك گيتار كلاسيك معمولا از اكشن گيتار فلامنكو بالاتر است

در گذشته تمامي گيتار ها چه كلاسيك و چه فلامنكو ، براي كوك كردن داراي گوشي هاي چوبي(peg: مانند گوشي هايي كه در ساز ويلن استفاده مي شوند ) بودند . اما امروزه با اختراع گوشي هاي مكانيكي استفاده شده و در ساخت گيتار فلامنكو نيز استفاده از آنها متداول و رايج شده است

از طرفي ديگر ، نوازندگان فلامنكو كه به جنبه سنتي اين موسيقي ارج نهاده و به آن تعصب دارند ، هنوز بر روي گيتار هاي فلامنكو با گوشي هاي چوبي اصرار ورزيده و با هرگونه بدعت و نوآوري و يا به عبارت ديگر تهاجم به قلمرو دست نخورده موسيقي فلامنكو سنتي شديدا مقابله مي كنن

رده بندی 10مقام سیاسی جهان از نظر میزان حقوق دریافتی

یک روزنامه انگلیسی با انتشار لیستی ده نفره از مقامات جهان اعلام کرد که نخست وزیر سنگاپور بیشترین حقوق را در بین مقامات جهان دریافت میکند.

به گزارش خبرنگار عصرایران به نقل از روزنامه تايمز چاپ لندن در این فهرست بعد از لي سيين لونگ نخست وزير سنگاپور که با حقوق سالانه دو ميليون و470 هزار دلار در رتبه نخست قرار دارد ، دونالد سانگ مدير اجرايي منطقه هنگ کنگ با دريافت حقوق سالانه حدود 516 هزار دلار در جای دوم قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش ، باراک اوباما رئيس جمهور امريکا نيز سالانه 400 هزار دلار دريافت مي کند و به این ترتیب از نظر میزان حقوق سالانه سومین مقام بلند پایه جهان است.

برايان کوئن نخست وزير ايرلند هم با 341 هزار دلار حقوق سالانه در رتبه چهارم و نيکلا سارکوزي رئيس جمهور فرانسه با دريافت حقوق سالانه در حدود 318 هزار دلار در رتبه پنجم قرار دارند.

انگلا مرکل صدراعظم آلمان ،گوردون براون نخست وزير انگليس، نخست وزير کانادا ، نخست وزير ژاپن و نخست وزير استراليا به ترتيب در مکانهای ششم تا دهم اين فهرست ده نفره قرار گرفته اند

سنگ‌هاي كلاردشت ويژگي راديو اكتيوي دارند

به گزارش خبرگزاري فارس از شهرستان ساري، علي نظري عصر شنبه در جلسه پيگيري مصوبات دولت در مازندران كه با موضوع تعهدات سازمان زمين‌شناسي برگزار شد، اظهار داشت: تهيه 9 ورق نقشه با مقياس يك بيست و پنج هزارم زمين‌شناسي در شهرهاي چالوس، نوشهر و منطقه دماوند مازندران تا پايان سال 88 و مركز استان و شهرهاي بزرگ در سال‌هاي 89 تا 93 از محل طرح‌هاي عمراني سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني ايران از جمله مصوبه‌هاي دولت در دور دوم سفر هيئت دولت در مازندران بوده است.
وي از اعلام آمادگي اين سازمان براي تهيه نقشه راه بر اساس مصوبه دولت خبر داد و خاطر‌نشان كرد: يك برنامه پنج‌ ساله از سال‌ جاري آغاز مي‌شود كه كارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در اين طرح مشاركت دارند.
نظري با بيان احتمال افزايش بيماري‌هاي مشترك انسان و دام از مواد راديو اكتيوي، تصريح كرد: يگ گروه مطالعاتي زبده در مازندران در حال انجام اين مطالعات هستند.
وي ادامه داد: مشابه اين طرح در استان تهران آغاز شد و در همدان نيز در حال اجرا‌ست.
نظري با اشاره به اينكه مبلغ اعتباري اين طرح هنوز مشخص نشده است، بيان داشت: سازمان زمين‌شناسي بر اجراي كامل اين طرح اصرار دارد.
نماينده سازمان زمين‌شناسي كشور در مازندران از تكميل نقشه راه و ورق نقشه بر مبناي ‌‌صد ‌هزارم در مازندران خبر و ا‌دامه داد: گزارش اين طرح در اختيار سازمان زمين‌شناسي قرار گرفته است.
وي از اعمال جزئيات اين نقشه كه مبناي كار عمراني است در عمليات راه‌سازي، آ‌برساني و گازرساني خبر داد.
نظري با اشاره به تاكيد تهيه نقشه راه بر مبناي يك بيست و پنج هزارم اضافه كرد: يكي از ابتكارات سازمان زمين‌شناسي در سال قبل تهيه اين نقشه بوده‌ كه بلافاصله در مازندران آغاز شده است.
وي از تهيه نقشه زيست‌محيطي بيست و پنج ‌هزارم در مازندران خبر داد و يادآور شد: نقشه اين راه در حال نهايي شدن است.
نظري با اشاره به مصوبه بررسي و فعال‌سازي معادن متروكه در سطح استان توسط سازمان زمين‌شناسي از محل اعتبارات ملي‌ تصريح كرد: كارهاي اين مصوبه به پايان رسيد و گزارش نهايي آن در حال چاپ است.
وي به مصوبه شناسايي مصالح ساختماني توسط اين سازمان اشاره كرد و گفت: كار اجراي اين مصوبه نيز به اتمام رسيد و گزارش نهايي آن در حال انتشار است.
نظري در پايان درباره اكتشاف سراسري فسفات كه از تعهدات سازمان زمين‌شناسي در اجراي مصوبه دولت بوده است، ادامه داد: گزارش نهايي اين مصوبه هفته آينده آماده مي‌شود.

مگس‌گير نيم‌طوق‌دار به تهران آمد

به گزارش مهر، اين گونه پرنده به تعداد زياد در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته در تهران توسط گروهي از پرنده نگرها مشاهده شده است و با توجه به مدت کم حضور در اين منطقه، فروردين ماه فرصت مناسبي براي مشاهد اين پرنده است.

پرويز بختياري که در شهر تهران به مشاهده پرنده ها مي پردازد، عمر حضور مگس گير نيم طوق دار در تهران را تنها چند هفته دانست و گفت: در تهران سه نوع مگس گير، خال دار، سينه سرخ و نيم طوق دار مشاهده مي شود که تنها مگس گير خال دار گاهي در تهران زاد آوري مي کند و بقيه مهاجر هستند و تنها در زمانهاي کوتاهي در اوايل بهار و پاييز در تهران مشاهده مي شوند.

اين پرنده نگر ، مگس گيرها را پرندگاني مفيد براي طبيعت و محيط زيست دانست و افزود: مگس گير شکارچي حشرات است و جمعيت آنها را کنترل و به شکل جالبي شکار مي کند و همين مسئله باعث شده که عکاسي و مشاهده آن اندکي مشکل باشد چون جنب و جوش فراواني دارد.

اينگونه پرنده، رنگي سياه و سفيد دارد و از ترکيب خارق العاده اين رنگها بهره مند است، سينه اين پرنده سفيد رنگ است و پشت آن سياه و لکه هاي سفيد دارد.

زندانی ای که 30 سال از عمرش را صرف ساختن این اثر کرد

Alec Garrard نام زندانی ای است که 30 سال زندانی بودن خود را صرف ساختن این اثر هنری کرده است. Alec Garrard از روی کتاب های مقدس ماکت معبد Herod را ساخته است. این اثر هنری که تعجب بسیاری از آرشیتکت های دنیا را بر انگیخته است، 20 در 21 فیت می باشد.

Alec Garrard, 78, has dedicated a massive 33,000 hours to constructing the ancient Herod's Temple, which measures a whopping 20ft by 12ft

Alec Garrard, 78, has dedicated a massive 33,000 hours to constructing the ancient Herod's Temple, which measures a whopping 20ft by 12ft

Alec Garrard, 78, has dedicated a massive 33,000 hours to constructing the ancient Herod's Temple, which measures a whopping 20ft by 12ft

Alec Garrard, 78, has dedicated a massive 33,000 hours to constructing the ancient Herod's Temple, which measures a whopping 20ft by 12ft

Alec Garrard, 78, has dedicated a massive 33,000 hours to constructing the ancient Herod's Temple, which measures a whopping 20ft by 12ft

Alec Garrard, 78, has dedicated a massive 33,000 hours to constructing the ancient Herod's Temple, which measures a whopping 20ft by 12ft

Alec Garrard, 78, has dedicated a massive 33,000 hours to constructing the ancient Herod's Temple, which measures a whopping 20ft by 12ft

بقیه در ادامه مطلب.

ادامه نوشته

نسخه‌ نفيس خطي از ملاصدرا منتشر مي‌شود

حامد ياري - مديركل امور بين‌الملل و روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملي - در اين‌باره به ايسنا گفت: مجموعه‌ رسالات ملاصدرا كه جنگي نفيس به خط صدرالدين شيرازي، محمد بن ابراهيم حكيم متأله در قرن يازدهم هجري است، از سوي كتابخانه‌ي ملي چاپ و در بيست‌ودومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه مي‌شود.

به گفته‌ او، اين جنگ در 394 صفحه تأليف شده و به شماره نسخه‌ 19164 در گنجينه‌ نسخ خطي كتابخانه‌ ملي به ثبت رسيده است.

ياري در معرفي اين اثر اظهار كرد: ملاصدرا از صفحه 50 و 79 از اين كتاب وصايايي را از كتاب «الفتوحات ‌المكيه» محي‌الدين عربي با برداشت خود تحليل كرده، از صفحات 82 تا 102 كتاب اشعاري را از «منطق الطير»عطار كتابت كرده و در صفحات 104 تا 128 انتخابي از «گلستان» و «بوستان» سعدي را آورده است. همچنين در بخشي از كتاب گزيده‌اي از اقوال حكما را آورده و در مباحثي ديگر به تبيين فايده‌ تأويل‌هاي قرآن پرداخته است.

وي افزود: ملاصدرا در صفحات 146 تا 194، گزيده‌ اشعار شيخ محمود شبستري را از «دفتر گلشن راز» آورده است. از صفحات 207 تا 214 به «رساله وجوديه» سيدشريف جرجاني اشاره‌اي مي‌كند. ملاصدرا در بخش‌هايي از اين اثر به كتاب «جواهر‌القرآن» امام محمد غزالي، «رساله سر الصلاة» ابن‌ سينا و «حديقة الحقيقه» حكيم سنايي هم اشاره‌اي مي‌كند و بخش‌هايي از اين آثار را كتابت كرده است.

ياري عنوان كرد: در اين اثر ملاصدرا منتخبي از «اسرار‌نامه» عطار نگارش كرده و در جاي‌جاي متن و حاشيه اين نسخه، از اشعار فلسفي شاعران بهره برده است كه از جمله اين شاعران و فلاسفه به محي‌الدين عربي اندلسي ، سيدمحمد نوربخش، محمد غزالي، شيخ‌ اوحدي، مولانا، سعدي، خاقاني، نظامي، سنايي، غزنوي، عطار، سعدالدين هموي، شيخ مغربي، عمر‌ خيام، شيخ بايزيد، جنيد، جمال‌الدين عبدالرزاق، اسدي توسي و سعدالدين هروي مي‌توان اشاره كرد.

اين مقام مسئول در سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملي تصريح كرد: امسال در نمايشگاه بين‌المللي كتاب، بخش‌هايي از مصاحبه‌هاي انجام‌شده در پروژه‌ تاريخ شفاهي اسناد ملي ايران عرضه مي‌شود و همچنين برخي از كتاب‌هاي تخصصي كتابداري و علوم آرشيوي در غرفه‌ كتابخانه‌ ملي عرضه خواهد شد.

او برگزاري 10 نشست تخصصي در سراي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران را از ديگر برنامه‌هاي كتابخانه‌ ملي در زمان نمايشگاه اعلام كرد.

دخالت چند ژن در تعیین رنگ چشم

 

محققان استرالیایی با انجام تحقیقی دریافتند: در تعیین رنگ چشم ژن های متفاوتی دخیل هستند.

به گزارش سلامت نیوز، دانشمندان موسسه علوم زیستی ذره ای و موسسه تحقیقات پزشکی دانشگاه کوئینزلند در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند: ژن منفردی برای تعیین رنگ چشم وجود ندارد.
به گفته دکتر "ریک استورم" یکی از محققان این آزمایش، هر فرد دو نسخه از یک ژن را با خود به همراه دارد که یکی را از پدر و دیگری را از مادر خود به ارث می برد. این نسخه ها ممکن است با هم تفاوت یا شباهت داشته باشند.

به اعتقاد محققان، چندین ژن اصلی رنگ چشم را در افراد کنترل می کنند که یکی چشم را به رنگ قهوه ای یا آبی و دیگری چشم را به رنگ سبز یا فندقی تبدیل می کند و بقیه ژن ها نیز این مشخصه ها را اصلاح می کنند.

از اینرو برخلاف آنچه تاکنون تصور می شده، این احتمال وجود دارد که والدینی با چشم های آبی فرزندی با چشمان قهوه ای داشته باشند که البته چنین مواردی عمومیت ندارد.

این تحقیق برای بررسی نقش ژن OCA2 در مسئله وراثتی رنگ چشم و دیگر ویژگی های رنگی مرتبط با خطر ابتلا به سرطان پوست در سفیدپوستان انجام شد و در جریان آن نزدیک به 4 هزار دوقلوی جوان، هم نژادها و والدین آنها طی 5 سال تحت آزمایش قرار گرفتند. یافته های این تحقیق در نشریه آمریکایی Human Genetics به چاپ رسید.

راز ازدواج نكردن حضرت معصومه (س)

به گزارش سايت خبري قدس به نقل از حوزه: راز عدم ازدواج حضرت معصومه و خواهران او را نه در وصيت پدر بايد جستجو كرد و نه در نبود همسر متناسب و هم كفو، علت آن، وجود اختناق شديد هاروني و مأموني بود كه باعث شد احدي جرات نكند به راحتي به خانه موسي بن جعفر و بعد از او فرزندش رفت و آمد داشته باشد.

حضرت معصومه در يك نگاه

حضرت فاطمه معصومه(س) در اول ذيقعده 173 در مدينه منوره چشم به جهان گشود. پدر بزرگوارش حضرت موسي بن جعفر (ع) و مادر گرامي‌اش نجمه خاتون است. او از كودكي تا جواني تحت تربيت پدر بزرگوارش و برادر مكرّمش حضرت رضا(ع) قرار داشت و در علم و تقوا و پاسخ به پرسش‌هاي مراجعان به مقامي رسيد كه مدال افتخار فداها ابوه از پدر خود دريافت داشت. بعد از ورود حضرت رضا (ع) به مرو آن حضرت نامه‌اي را به وسيله يكي از غلامان خويش براي خواهرش فرستاد كه با رسيدن نامه، بلافاصله فاطمه معصومه(س) آماده سفر گشت.[1] آن حضرت در سال 201 هجري به همراه پنج تن از برادران (فضل، جعفر، هادي، قاسم، زيد) و تعدادي از برادرزادگان و كنيزان روانه خراسان شدند.[2]

هنگامي كه موكب حضرت معصومه(س) به ساوه رسيد، عده‌اي از دشمنان اهل بيت، به اشاره مأمون عباسي راه را بر آنان بستند و در يك درگيري نابرابر، تمام برادران و بيشتر همراهان او به شهادت رسيدند و حضرت معصومه(س) بر اثر شدّت تألمات و بنا بر قولي بر اثر مسموميت[3] بيمار گشت.

در روز 23 ربيع الاوّل 201 هجري فاطمه معصومه(س) وارد قم شد و ناقه حضرت در محلي كه امروز به نام ميدان مير ناميده مي‌شود، زانو به زمين زد و اين افتخار نصيب موسي بن خزرج ، بزرگ اشعريان، شد تا هفده روز ميزبان دختر، خواهر و عمه امام باشد.
آن بانو سرانجام در روز دهم ربيع الثاني 201 هجري از دنيا رحلت كرد و با تجليل فراوان مردم قم، و به وسيله دو فرد ناشناس، به خاك سپرده شد.[4]

اهميت ازدواج در اسلام


پيش از ورود به مبحث اصلي اين مقاله، بايد ياد آورشويم كه در اسلام بر امر ازدواج تأكيد و سفارش فراوان شده است؛ تا آنجا كه در قرآن، اين معجزه ماندگار الهي، آيات متعددي در اين باره وجود دارد؛ از جمله مي‌فرمايد: )وَأَنْكِحُوا اْلأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللّهُ واسِعٌ عَليم([5]؛ بايد مردان بي زن و زنان بي‌شوهر و كنيزان و بندگان خود را به نكاح درآوريد. اگر آنان فقير باشند، خداوند آنان را از فضل خويش بي‌نياز خواهد ساخت؛ زيرا خداوند وسعت دهنده و داناست.

خداوند در آيه ديگري مي‌فرمايد: و از نشانه‌هاي او (خداوند) اينكه همسراني از جنس خود شما براي شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد و در ميان شما مودّت و رحمت قرار داد. در اين نشانه‌هايي است براي گروهي كه تفكر كنند.

در روايات نيز تعبيرات تأمل برانگيزي دربارة ازدواج آمده است كه به راحتي نمي‌توان از كنار آن گذاشت. پيامبر اكرم(ص) فرمود:اَلنِّكاحُ سُنَّتي فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتي فَليس مِنّي[6]؛ ازدواج سنت من است؛ هر كس از سنت من رو بگرداند، از من نيست.

زني به امام باقر(ع) عرض كرد: من زن تارك دنيا هستم. حضرت فرمود: منظورت از ترك دنيا چيست؟ عرض كرد: نمي‌خواهم هرگز ازدواج كنم. حضرت پرسيد: چرا؟ عرض كرد: دنبال كسب فضيلت هستم. حضرت فرمود: از اين كار دوري كن. اگر در اين كار فضيلتي بود، فاطمه از تو به آن سزاوارتر بود. هيچ كس نيست كه در فضيلت بر او سبقت گيرد.[7]

آن حضرت در جاي ديگر فرمود: ما بُنيَ فِي الاِسلامِ بِناءً اََحَبُّ الِي اللهِ وَ اَعَزّ مِنَ التَّزويجِ[8]؛ هيچ بناي در اسلام محبوب‌تر و عزيز‌تر از ازدواج در نزد خداوند نيست.

از طرف ديگر، عزب بودن و مجرد زندگي كردن به شدّت نكوهش شده است. پيامبر اكرم(ص) فرمود: شَرارُكُمْ عُزَّابُكُمْ، رَكْعَتانِ مِنْ مُتَأهِّلٍ خَيْرٌ مِنْ سَبعينَ ركْعَةً مِنْ غيْرِ مُتَأهِّلٍ؛[9] بدترين شما، عزب‌ها (و بي همسران) هستند. دو ركعت نماز فرد متاهّل، بهتر است از هفتاد ركعت نمز غير متأهل.

حال اين پرسش رخ مي‌نمايد كه حضرت معصومه(س) با آن مقام علمي و آگاهي‌اي كه از دستور‌هاي اسلام و سنّت پيامبر اكرم(ص) داشت، چرا ازدواج نكرد و تشكيل خانواده نداد؟ از طرف ديگر، بر اثر موقعيت علمي و معنوي و زيارتي آن حضرت، بسياري از دختران امروز آن حضرت را به عنوان اسوه براي خود پذيرفته‌اند كه روشن نشدن راز ازدواج آن حضرت، ممكن است بهانه‌اي براي فرار از ازدواج باشد.
اين نكته را هم اضافه كنيم كه نه تنها حضرت معصومه(س) ازدواج نكرد، بلكه هيچ يك از دختران موسي بن جعفر ازدواج نكردند.

بررسي نظريات مختلف


احتمالات و نظريات مختلفي براي ازدواج نكردن آن حضرت بيان شده است كه به برّرسي و صحت و سقم هر يك مي‌پردازيم.

1. وصيّت موسي بن جعفر(ع)


يكي از احتمالات كه در واقع يكي از پاسخ‌ها به پرسش فوق است، اين است كه خود حضرت موسي بن جعفر به دخترانش وصيت كرده تا ازدواج نكنند!
ابن واضح يعقوبي طرفدار اين نظريه است. سخن او در اين باب چنين است: موسي بن جعفر را هيجده پسر و 23 دختر، پسران عبارت بودند از : علي‌رضا، ابراهيم، عباس، قاسم، اسماعيل، جعفر، هارون، حسن، احمد، محمد، عبيدالله، حمزه، زيد، عبدالله، اسحاق، حسين، فضل و سليمان.

موسي بن جعفر وصيت كرد كه دخترانش شوهر نكنند و هيچ كس از آنان شوهر نكرد، مگر ام سلمه كه در مصر به ازدواج قاسم بن محمد بن جعفر بن محمد در آمد و در اين‌باره ميان قاسم و خويشاوندانش جريان سختي پيش آمد؛ تا آنجا كه قاسم قسم خورد كه جامه از وي دور نكرده است و جز آنكه عقد موقتي بسته شده براي محرميّت در مسير رفتن به حج رفتن منظوري نداشته است.[10]
در پاسخ به سخنان يعقوبي اولاً، بايد گفت: چنين وصيّتي برخلاف سنت رسول الله(ص) و سيرة امامان اهل بيت عصمت و طهارت است و هرگز چنين وصيتي از امام معصوم صادر نمي‌شود.

ثانياً، متن وصيت حضرت موسي بن جعفر غير از آن چيزي است كه يعقوبي ادّعا دارد. براي قضاوت در اين زمينه، ابتدا متن وصيت حضرت را مرور مي‌كنيم. ابراهيم بن عبدالله از موسي بن جعفر(ع) نقل كرده كه آن حضرت جمعي را مانند اسحاق بن جعفر، ابراهيم بن محمد و جعفر بن صالح و ... را بر وصيت خود شاهد گرفت و فرمود: اُشْهِدُ هُمْ اَنّ هَذِهِ وَصِيَّتي ... اَوصَيْتُ بها اِلي عَلَيٍٍّ اِبْني ... و اِنْ اَرادَ رَجَلٌ مِنْهَم اَنْ يُزَوِّجَ أختَهُ فَلَيْسَ لَهُ اَنْ يُزَوِّجَها الاّ بِاِذْنِهِ وَ اَمْرِهِ ... وَ لا يُزَوِّجَ بَناتي اَحَدٌ مِنْ اِخْوتِهِنَّ وَ مِنْ اُمّهاتِهِنَّ وَ لا سُلْطانٌ وَ لا عَمِلَ لَهُنّ اِلاّ بِرأيِهِ وَ مَشْوَرتهِ ، فَاِنْ فَعْلُوا ذلِكَ فَقَدْ خالَفُوا الله تَعالي وَ رَسُولَهُ (ص) وَ حادُّوهُ في مُلْكِهِ وَ هُوَ اَعْرَفُ بِمنالحِ قَوْمِهِ اِنْ اَرادَ اَنْ يَزَوِّجَ زَوَّجَ، وَ اِنْ اَرادَ اَنْ يَتْرَكَ تَرَكَ...[11]؛ شاهد مي‌گيرم آنها را كه اين وصيّت من است كه به فرزندم علي وصيت كرده‌ام... (از جمله وصيتم اين است) اگر مردي از شما خواست خواهرش را شوهر دهد، اين حق را ندارد، مگر با اجازه و فرمان او (علي) و نه دختران من (حق دارند) كه يكي از خواهران خود را شوهر دهند و يا مادران آنها و نه سلطاني، و نه كاري براي آنها انجام دهد، مگر اينكه با نظر و مشورت او (علي) باشد. اگر بدون اجازه او به چنين كاري اقدام كنند، به راستي با خدا و رسولش مخالفت و در سلطنت او منازعه كرده‌اند و او (حضرت رضا) به مصالح قومش در امر ازدواج آگاه‌تر است. اگر خواست به كسي شوهر دهد، شوهر مي‌دهد و اگر خواست رد كند، رد مي‌كند.
در اين وصيت‌نامه، حضرت موسي بن جعفر(ع) با صراحت به فرزندان اعلام مي‌دارد كه حجّت خدا بعد از او علي بن موسي(ع) است و خواهران بايد در هر كاري از جمله مسئله ازدواج از او اطاعت كنند و هر فردي را كه علي بن موسي مناسب ديد، آنان با او ازدواج كنند؛ چرا كه آن حضرت به مسائل ازدواج آگاه‌تر و به وضعيت بستگان آشنايان آشناتر است. در اينجا هرگز سخن از ترك ازدواج دختران موسي بن جعفر و خواهران حضرت رضا(ع) نيست؛ سخن در اين است كه بر ازدواج آنان حضرت رضا(ع) بايد نظارت داشته باشد.

بنابراين نظريه يعقوبي بي‌اساسي است و نمي‌توان بر آن اعتماد كرد و به همين جهت، برخي محققين صريحاً سخن يعقوبي را مجعول و بي اساس دانسته‌اند.[12]

2. همتا نداشتن


نظريه دوم اين است كه دختران حضرت موسي بن جعفر مخصوصاً فاطمه معصومه(س) از نظر كمال علمي و معنوي در حد بالايي قرار داشتند و كسي همسنگ و همسر آنها پيدا نمي‌شد و يكي از اموري كه در تزويج دختر مورد توجه قرار مي‌گيرد، هم كفو بودن است.

اين نظريه نيز نمي‌تواند قابل تأييد باشد؛ زيرا اولاً سيرة ائمه اطهار اين نبوده كه دختران خود را به جهت پيدا نشدن همسنگ در خانه نگه دارند و مانع ازدواج آنان شوند، بلكه آنان، هم در قول، و هم در عمل خود، مؤمن و مؤمنه ركفو يكديگر مي‌دانستند. از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه آن حضرت فرمود: هر گاه كسي به خواستگاري دختر شما آمد كه دينداري و امانتداري او را مي‌پسنديد (هر چند در حد دختر شما نباشد) شوهر دهيد و اگر شوهر ندهيد، در زمين فتنه و فساد بزرگ بر پا مي‌شود.[13]

ثانياً، در عصر امام كاظم(ع) جوانان شايسته‌اي از تبار امام حسن مجتبي(ع) و حضرت سيدالشهدا(ع) و نيز در ميان شيعيان افرادي وجود داشتند كه مي‌توانستند همسران مناسب براي آنان باشند.

3. اختناق هاروني


احتمال و نظريه سوم آن است كه اختناق هارون الرشيد و وجود خفقان در آن دوران، چنان شديد بود كه حتي كسي جرئت نداشت براي پرسيدن مسائل شرعي به در خانه موسي بن جعفر(ع) مراجعه كند، تا چه رسد به اينكه به عنوان داماد آن حضرت رفت و آمد دائمي با خانواده موسي بن جعفر(ع) داشته باشد؛ چرا كه همين ارتباط نسبي زمينه‌اي را فراهم مي‌ساخت تا هارون به اذيت و آزار او بپردازد. البته با اينكه هارون در مواردي تظاهر به دينداري مي‌كرد، ولي ستمگري بي‌رحم بود. يكي از مورّخين مي‌گويد:هارون هنگام شنيدن وعظ از همه بيشتر اشك مي‌ريخت و در هنگام خشم و تندي از همه ظالم‌تر بود.[14] و همين مرد دو هزار كنيز داشت كه سيصد نفر آنان مخصوص آواز خواني و رقص و خنياگري بودند.[15]

شيعيان در عصر خلافت هارون در تنگنا و فشار قرار داشتند و كساني چون علي بن يقطين در تقيه به سر مي‌بردند و كوچك‌ترين حركاتشان زير نظر بود. نمونه بارز آن داستان لباسي است كه هارون به علي بن يقطين داد. اين لباس ويژه خلفا بود و علي بن يقطين آن را به موسي بن جعفر(ع) اهدا كرد. حضرت آن را قبول نكرد و فرمود: اين لباس را نگهدار و از دست مده؛ زيرا در حادثه‌اي كه برايت پيش مي‌آيد، به كار مي‌آيد.

چندي بعد يكي از خدمتگزاران علي بن يقطين، نزد هارون شكايت كرد و گفت : لباس مخصوص را به موسي بن جعفر اهدا كرده است. هارون بلافاصله او را احضار كرد و از لباس پرسش كرد. او گفت: آن را در بقچه‌اي نگه داشته‌ام. هارون دستور دارد تا فوراًَ آن را بياورد. وقتي كه نگاهش به لباس افتاد، گفت: بعد از اين هرگز سخن سعايت كننده‌اي را درباره تو باور نخواهم كرد.[16]

اين گونه قضايا نشان مي‌دهد كه ارتباط موسي بن جعفر(ع) كنترل مي‌شد و از طرفي زنداني شدن امام نيز، انگيزه خواستگاري از دختران آن حضرت را كاهش مي‌داد. بعد از شهات امام وحشت بيشتري بر مردم حاكم شد و حضرت رضا(ع) نيز تحت نظر قرار‌گرفت. در زمان مأمون آن حضرت به خراسان احضار شد و بعد از يك سال، حضرت معصومه(س) و جعمعي از برادران او به خراسان حركت كردند، اما در راه، حضرت معصومه(س) پيش از ديدن برادر، دار فاني را وداع كرد و امر ازدواج او هم تحقق نيافت.

بنابراين راز عدم ازدواج حضرت معصومه و خواهران او را نه در وصيت پدر بايد جستجو كرد و نه در نبود همسر متناسب و هم كفو، علت آن، وجود اختناق شديد هاروني و مأموني بود كه باعث شد احدي جرئت نكند به راحتي به خانه موسي بن جعفر و بعد از او فرزندش رفت و آمد داشته باشد و داماد آن خانواده گردد. از طرف ديگر، زنداني شدن حضرت موسي بن جعفر(ع) و سرانجام شهادت او، و احضار شدن حضرت رضا(ع) به خراسان و دورافتادن از خواهران، مزيد بر اين علت بود.

حسن ختام
سخن را با معرّفي برخي كتب درباره زندگاني كريمة اهل بيت حضرت معصومه(س) به پايان مي‌بريم:
1. احوالات حضرت معصومه،محمد حسين مفلس، مخطوط.
2. انوار المشعشعين، شيخ محمد علي بن حسن كاتوزيان تهراني، 1327 هجري، 243صفحه.
3. بارگاه حضرت معصومه، بيژن سعادت، چاپ 1977، فلورانس ايتاليا.
4. بارگاه حضرت معصومه، نشريه شهرداري قم، 73 صفحه.
5. بدر فروزان، عباس فيض، 1364 هجري، قم، 452 صفحه.
6. تاريخ مشاهير و قبور واقعه در بلدة قم، افضل الملك، 1348 هجري، 72 صفحه.
7. التحفة الفاطمية الموسويه، محمد‌علي كچوئي قمي، 1320هجري.
8. تربت پاكان، سيد حسين مدرسي طباطبائي، 1355، دو جلد، 1238صفحه.
9. تعزيه حضرت معصومه، صادق همايوني، مجله كاوه شماره 41 و 42، 1352، مونيخ.
10.چكامه، عباسخان افشار متخلص به پريشان، موجود در كتابخانه آستانه.
11.حيات حضرت معصومه قم، سيد حيدر مهدي، 1983، حيدرآباد، 100صفحه.
12.حيات الست، شيخ مهدي منصوري، م 1406، چاپ 1380 ه، قم.
13.زندگاني حضرت معصومه، محمد شيرين كلام، چاپ قم.
14.فاطمه بنت الامام موسي الكاظم، محمد هادي اميني، 1405ه، قم، 160صفحه.
15.فاطمه بنت الامام موسي بن جعفر، سيد محمد باقر ابطحي، 1409ه.
16.معصومه قم، سيد تقي طباطبائي قمي، 1365، 48 صفحه.
17.وديعة آل محمد فاطمه معصومه، محمد صادق انصاري، 1414ه، قم.
18.وسيلة المعصوميّه، ميرابوطالب مشهور به سيد بيوك واعظ تبريزي، 106صفحه.
19.زندگاني حضرت معصومه و تاريخ قم، سيد مهدي صحفي، 1390ه، قم، 132صفحه.
20.بارگاه حضرت معصومه تجليگاه فاطمه زهرا3، سيد جعفر مير عظيمي، انتشارات مشهور، 229صفحه.
21.تاريخچة قم و حضرت معصومه، محمد محمدي اشتهاردي، 96صفحه.
22.حضرت معصومه و شهر قم، محمد حكيمي، 1365 مشهد، 135صفحه.
23.در حريم حضرت معصومه، علي اكبر مهدي‌پور، 1415، قم.
24.زندگينامة حضرت معصومه، محمد محمدي اشتهاردي، 1350، 218صفحه.
25.چهل حديث قم و حضرت معصومه، محمود شريفي، نشر معروف، 13صفحه.
26.كريمه اهل بيت، علي اكبر مهدي‌پور، 1415ه، 536صفحه.[17]
27.نگين قم، جواد محدثي، 1380ش، 80صفحه.

پي نوشت :


[1] . من لا يحضره الخطيب، ج 4، ص 461، به نقل از بارگاه فاطمه معصومه، سيد جعفر عظيمي، ص30.
[2] . بارگاه فاطمه معصومه، سيد جعفر عظيمي، ص31؛ كريمه اهل بيت، ص174.
[3] . الحياة السياسيه للامام رضا، سيد جعفر مرتضي عاملي، ص 428.
[4] . بحارالانوار ، ج 48، ص 290؛ تاريخ قم ، ص 213.
[5] . نور / 32.
[6] . بحارالانوار، دارالكتب الاسلاميه، ج 103، ص 220، حديث 23؛ منتخب ميزان الحكمه، محمدي ري شهري، دارالحديث، ص233، حديث 2774.
[7] . بحارالانوار، دارالكتب الاسلاميه، ج 103، ص219 ، حديث 13.
[8] .همان.
[9] . منتخب ميزان الحكمه، ص 233؛ كنزالعمال، متقي هندي، روايت 44448.
[10] . تاريخ يعقوبي، احمد بن ابي يعقوب (ابن واضح)، وزارت فرهنگ و آموزش عالي ، ترجمه محمد ابراهيم آيتي، ج 2، ص 421.
[11] . بحارالانوار، داراحياء التراث العربي، ج 48، ص276 ـ 280؛ عيون الاخبار، ج 1، ص 26؛ عوالم، ج 21، ص 475؛ اصول كافي، ج 1، ص 317.
[12] . ر. ك : حياة الامام موسي بن جعفر، قرشي، ج 2، ص497.
[13] . منتخب ميزان الحكمه، ص234؛ بحارالانوار، دارالكتب الاسلاميه، ج 103، ص237، حديث25.
[14] . الاغاني، ابوالفرج اصفهاني، بيروت، دار احياء التراث العربي، ج5، ص241.
[15] . تاريخ تمدن اسلام، جرجي زيدان، ترجمه علي جواهر كلام، مؤسسه اميركبير، ص162.
[16] . الارشاد، شيخ مفيد، بصيرتي قم، ص 293؛ شبلنجي ، نورالانوار، ص 150، با اختصار.
[17] . ر.ك: بارگاه فاطمه معصومه، همان، ص 219ـ229.

قلعه‌نوعی هم درباره «مرد دو هزار چهره» اظهار نظر کرد؛

 
قلعه‌نوعی هم درباره «مرد دو هزار چهره» اظهار نظر کرد؛
لذت بردم
 
سینمای ما - امیر قلعه نویی سر مربی استقلال گفت :اتفاقا از قسمت معروف سریال مرد دوهزار چهره خیلی لذت بردم .
قلعه نوعی افزود :در تعطیلات عید خیلی فرصت تماشای تلویزیون را پیدا نکردم اما چند قسمتی از مرد دوهزار چهره را دیدم. به نوشته روز نامه استقلال جوان وقتی از قلعه نوعی درباره سکانس معروف کمیته انضباطی و ماجرای "علی _جمشید"پرسیده شد قلعه نوعی گفت :اتفاقا ازاین قسمت که خیلی لذت بردم.فقط کاش مدیری درآن صحنه عینک نمی زد تا چهره اش واقعی وبهتر به من بخورد
منبع : سرو

چرا دکمه ي آقايان سمت راست وخانم ها چپ

چون بيشتر مردم با دست راست کار مي کنند به همين سبب دکمه هاي لباس را سمت راست ميدوزند تا افرادي که به اصطلاح راست دست هستند به اساني بتوانند دکمه هاي لباس خود را باز کرده يا ببندند البته اين موضوع در مورد لباس هاي مردانه کاملا صادق است اما بانوان چه طور ؟چرا با این که بيشتر خانم ها مانند اقايان راست دست هستند دکمه لباسشون سمت چپ دوخته شده است؟
براي پاسخ به اين پرسش بايد عقربه هاي زمان را به عقب بچرخانيم و به گذشته هاي دور برويم زماني که نخستين بار دکمه لباس ساخته شد کالايي لوکس و گرانبها به ششمار مي رفت و تنها مردمان طبقه مرفه اجتماع استطاعت خريد ان را داشتند .زنان اشرافي در ان زمان هيچ گاه لباس خود را شخصا به تن نمي کردند بلکه خدمتکاري داشتند که اين کار را برايشان انجام مي داد .چون خدمتکار براي بستن يا گشودن دکمه لباس بانوي خود مي بايستي مقابل او قرار مي گرفت دوزندگان لباس زنانه معمولا دکمه لباس رادر سمتي قرار مي دادند که خدمتکار بتواند به راحتي با دست راست خود انها را باز کرده يا ببندد !از اين رو دکمه لباس زنان را سمت چپ مي دوختند هرچند امروزه استفاده از دکمه عموميت يافته و ديگر از ان خدمتکاران خبري نيست با اين حال هنوز هم اين اصل به قوت خود باقي مانده و دکمه هاي لباس هاي زنانه سمت چپ دوخته ميشود .